Rengas

18 mm koivuvanerista käsijyrsimellä työstetty kehikko. 

Magneetit kiinnitettynä ja ketjunlenkit paikallaan. Puuttuu vain pehmuste.

Sininen väri on random -valinta, sattui nimittäin ensimmäisenä hyllystä käteen.

Mukavin vaihe rengasosan valmistuksessa on putkieristeen liimaaminen kehikon päälle, mikä hoituu muutamassa minuutissa.

Kannattaa vain olla tarkka, että eristeen halkion liimapinnat sattuvat hyvin yhteen, niin saa siistimmän jäljen.

Eriste tiivistyy hyvin myös kiinnityslenkkien ympärille. Liitososat pitää vielä huolitella ja tiivistää silikonilla (tmv.) jotta vesi ei pääse renkaan sisälle.

Jos nyt tekisin ei-hajoavan renkaan, en edes harkitsisi raskaita jeesusteippi-moottoripyöränrengasvirityksiä. Tähänkin lajiin pätee monessa kohtaa sääntö, että jos se liikkuu tai sitä pitää liikuttaa, sen kannattaa olla kevyt.

1.12.2012

Vaikka tuossa ylempänä totesin, että vanhat rengasviritykset ovat niin "last season", iski laiskuus uuden renkaan rakentamiseen ja sen sijaan jo aiemmin syksyllä entisöin vuonna 2004 rakentamani renkaan, josta jalkaosa oli hieman jo heikentynyt kehikon oltua pihalla nämä viimeiset kahdeksan vuotta.

Kehikko-osa on vielä täysin käyttökelpoinen, koska se on käsitelty öljymaalilla. Kunto olisi vielä parempi, jos olisin osannut käyttää pohjustetta maalin alla.
Renkaan teippaus on moneen kertaan uusittu ja vaatisi jälleen uutta päällystettä.

Uudet jalakset valmistin 45x45 kyllästetystä puusta ja liitokset vahvistin filmivanerilla. Rumahan se on, mutta toimii, koska eihän siihen periaatteessa koskaan suorituksessa kosketa. On sääntöjen mukainenkin.

6.7.2013

Projekti etenee vaiheittain: Metallisen kehikon valmistukseen pääsin juhannuksen alla.
MIG-hitsi on melkein välttämätön ohutseinäisen 15x15 -putken yhteen liittämiseen.
Mitoista sen verran, että jos tekee kääntyvän kehikon, sen korkeus 60 cm halkaisijan renkaalla on aika tarkkaan 120 cm. Leveys ei ole kriittinen, mutta tulevien sääntöjen mukaan tyhjää tilaa renkaan ja kehikon väliin tulee jäädä 15 cm. Tämä koskee siis lähinnä sivusuunnan mittoja.

Valmistan siis kaksi kehikkoa, pienemmän, jossa rengas on kiinni ja isomman, johon sisempi on akseloitu. Jaloista teen irrotettavat.

Hitsatessa auttaa, kun on iso, tasainen levy, johon putket voi kiinnittää ruuvipuristimilla. Ristimitta kannattaa tarkistaa moneen kertaan, että kehikosta tulee varmasti symmetrinen, myös kehikkoa pyöräytettäessä. 
Jalkojen kiinnityksen voi tehdä monella tavalla, itse tein kuvan mukaisen, jolloin käännön lukitus on sijoitettavissa yläkehykseen.
Jalkaosan mitta on vähintään 1.5x maksirenkaan yläreunan korkeus, eli käytännössä vähintään noin 170 cm.

Jalkojen materiaali on 15x30 neliöputki. Korotan jalkoja noin kaksi senttiä keskeltä, millä saadaan hieman tukevuutta epätasaisella alustalla. 


Kiinteän renkaan valmistus

ensin sahataan keskiympyrä
ja vasta sen jälkeen ulkokehä.
Valmistan kiinteän renkaan 24 mm koivuvanerista. Kehikon halkaisija on noin 50 cm, jolla saavutetaan pehmusteen kanssa minimi sisähalkaisija 45 cm.
harppiviritys

Kuviosahalla saa renkaasta melko pyöreän.
Jos haluaa täydellisen pyöreän, on käytettävä esim. käsijyrsintä.


Käsijyrsimen muototerällä saa myös  leikatun renkaan reunoista myös lähes täydellisen pyöreät.

Sen jälkeen kiinnitetään lenkkiruuvit niin, että mutterit on upotettu kehikkoon, jotta ne eivät jäisi pehmustetta rasittamaan.

Kuvassa näkyy myös, kuin kuviosahalla on vaikea saada kaaresta täydellisen pyöreää.

Tämän jälkeen maalaan puuvalmiin renkaan pohjusteella ohennetulla pellavaöljymaalilla, jotta siitä tulee mahdollisimman säänkestävä.

Kehän päällystän 35 mm putkieristeellä. Kaupasta saatava 2 metrin mittainen pätkä riittää mainiosti, eikä maksa monta euroa. Näitä myy mm. Biltema ja Puuilo.

Jos eristeessä ei itsessään ole liimapintaa, on käytettävä kontaktiliimaa. Eriste kannattaa liimata huolella, jotta vesi ei keräänny eristeen ja kehän väliin.

Lopuksi päällystän pehmustetun kehän ilmastointiteipillä, koska polyuretaanieriste ei ole konin kulutusta kestävää.

Ketjut ym.

Renkaan kiinnityksen toteutan ketjulla, jonka on syytä olla melko tukevaa eikä mitään riimua.
Kiinnitykset kehikkoon ja renkaaseen toteutan ns. palohaalla, jotta irrotus on tarvittaessa helppoa.

Joka kulmaan asennan 1.5 mm langasta valmistetun 12.5x110 mm jousen, joka on melko kestävä, mutta tarvittaessa riittävän joustava.

Pulttikaupan katalogeista valittiin sopiva jousi  ja mikä parasta, neljän hyvin speksatun jousen hinnaksi jäi yhteensä alle 5€.
kehikon käännön lukitus

Ketjun ja jousen sekä kiinnitykset eristän uretaaniputkella.

Rengas kokonaisuudessaan on hyvin kevyt ja uskoisin, että myöskin kestävä, koska mahdolliset iskuvoimat on minimoitu jousituksella.

Kiinteän renkaan tilalla voi käyttää hajoavaa.

Hajoavan renkaan viimeistely

Viime syksynä valmistetun hajoavan renkaan päällystin ilmastointiteipillä, koska pelkkä uretaani pysyy hieman huonosti muodossaan.

3 kommenttia:

  1. Onko magneetit minkä tehoisia kilogrammoissa?

    VastaaPoista
  2. Onko magneetit minkätehoisia kilogrammoissa?

    VastaaPoista
  3. Nuo ovat hieman luuan heikkoja. Tuon jälkeen tilasin tuollaisia pyöreitä:
    http://www.ebay.co.uk/itm/One-Disc-Ring-Rare-Earth-Neodymium-N50-Magnets-30mm-x-5mm-Countersunk-Hole-5mm-/151227213471?hash=item2335d8269f:g:7MgAAOxydlFS9J89
    10 kappaleen nippu on ollut jääkaapin ovessa jo jonkin aikaa, olen yrittänyt saada niitä irti toisistaan, mutta aika vaikeaa se on.

    VastaaPoista