

Magneetit kiinnitettynä ja ketjunlenkit paikallaan. Puuttuu vain pehmuste.




Eriste tiivistyy hyvin myös kiinnityslenkkien ympärille. Liitososat pitää vielä huolitella ja tiivistää silikonilla (tmv.) jotta vesi ei pääse renkaan sisälle.
Jos nyt tekisin ei-hajoavan renkaan, en edes harkitsisi raskaita jeesusteippi-moottoripyöränrengasvirityksiä. Tähänkin lajiin pätee monessa kohtaa sääntö, että jos se liikkuu tai sitä pitää liikuttaa, sen kannattaa olla kevyt.
1.12.2012
Kehikko-osa on vielä täysin käyttökelpoinen, koska se on käsitelty öljymaalilla. Kunto olisi vielä parempi, jos olisin osannut käyttää pohjustetta maalin alla.
Renkaan teippaus on moneen kertaan uusittu ja vaatisi jälleen uutta päällystettä.
Uudet jalakset valmistin 45x45 kyllästetystä puusta ja liitokset vahvistin filmivanerilla. Rumahan se on, mutta toimii, koska eihän siihen periaatteessa koskaan suorituksessa kosketa. On sääntöjen mukainenkin.
6.7.2013


Projekti etenee vaiheittain: Metallisen kehikon valmistukseen pääsin juhannuksen alla.
MIG-hitsi on melkein välttämätön ohutseinäisen 15x15 -putken yhteen liittämiseen.
Mitoista sen verran, että jos tekee kääntyvän kehikon, sen korkeus 60 cm halkaisijan renkaalla on aika tarkkaan 120 cm. Leveys ei ole kriittinen, mutta tulevien sääntöjen mukaan tyhjää tilaa renkaan ja kehikon väliin tulee jäädä 15 cm. Tämä koskee siis lähinnä sivusuunnan mittoja.

Valmistan siis kaksi kehikkoa, pienemmän, jossa rengas on kiinni ja isomman, johon sisempi on akseloitu. Jaloista teen irrotettavat.
Hitsatessa auttaa, kun on iso, tasainen levy, johon putket voi kiinnittää ruuvipuristimilla. Ristimitta kannattaa tarkistaa moneen kertaan, että kehikosta tulee varmasti symmetrinen, myös kehikkoa pyöräytettäessä.

Jalkaosan mitta on vähintään 1.5x maksirenkaan yläreunan korkeus, eli käytännössä vähintään noin 170 cm.
Jalkojen materiaali on 15x30 neliöputki. Korotan jalkoja noin kaksi senttiä keskeltä, millä saadaan hieman tukevuutta epätasaisella alustalla.
Kiinteän renkaan valmistus
![]() |
ensin sahataan keskiympyrä ja vasta sen jälkeen ulkokehä. |
![]() | |
harppiviritys |
Kuviosahalla saa renkaasta melko pyöreän.
Jos haluaa täydellisen pyöreän, on käytettävä esim. käsijyrsintä.


Kuvassa näkyy myös, kuin kuviosahalla on vaikea saada kaaresta täydellisen pyöreää.



Jos eristeessä ei itsessään ole liimapintaa, on käytettävä kontaktiliimaa. Eriste kannattaa liimata huolella, jotta vesi ei keräänny eristeen ja kehän väliin.
Lopuksi päällystän pehmustetun kehän ilmastointiteipillä, koska polyuretaanieriste ei ole konin kulutusta kestävää.
Ketjut ym.

Kiinnitykset kehikkoon ja renkaaseen toteutan ns. palohaalla, jotta irrotus on tarvittaessa helppoa.

Pulttikaupan katalogeista valittiin sopiva jousi ja mikä parasta, neljän hyvin speksatun jousen hinnaksi jäi yhteensä alle 5€.
![]() ![]() |
kehikon käännön lukitus |
Ketjun ja jousen sekä kiinnitykset eristän uretaaniputkella.
Rengas kokonaisuudessaan on hyvin kevyt ja uskoisin, että myöskin kestävä, koska mahdolliset iskuvoimat on minimoitu jousituksella.


Onko magneetit minkä tehoisia kilogrammoissa?
VastaaPoistaOnko magneetit minkätehoisia kilogrammoissa?
VastaaPoistaNuo ovat hieman luuan heikkoja. Tuon jälkeen tilasin tuollaisia pyöreitä:
VastaaPoistahttp://www.ebay.co.uk/itm/One-Disc-Ring-Rare-Earth-Neodymium-N50-Magnets-30mm-x-5mm-Countersunk-Hole-5mm-/151227213471?hash=item2335d8269f:g:7MgAAOxydlFS9J89
10 kappaleen nippu on ollut jääkaapin ovessa jo jonkin aikaa, olen yrittänyt saada niitä irti toisistaan, mutta aika vaikeaa se on.