04 elokuuta 2014

Viilennystä kesähelteellä

Ulkona on lämmintä 27°C ja pakun auton sisälläkin jonkin verran, mutta koirilla (ilmeistä huolimatta) viileä olo. Koirat on puettu viilennysloimiin ja häkin jäähdytyksessä iso tuuletin toimii erinomaisesti. Matkan aikana käytössä on auton ilmastointi, jolloin sisätilat pysyvät viileänä.

Viilennysloimet laitan matkan alussa vesiämpäriin ja kannen päälle. Kun niitä tarvitaan tauon aikana, puetaan  märkä loimi päälle. Ämpärillinen vettä on toistaiseksi riittänyt kahden koiran loimien kostuttamiseen päivän ajaksi.

Uusi puomi valmis

Uusi kumirouhepinnoitteinen puomi alkaa olla valmis.

Mukana on jokseenkin kaikki ominaisuudet, joita halusinkin: alla on isot pyörät siirtoa helpottamaan ja jalat ovat irrotettavat, jolloin puomin saa laskettua alas alkeistreeniä varten.

Tukijalkaa en rampeille halunnut, mutta kumirouheen paino tekee rampeista hieman raskaat, joten joko se on asennettava (putken sijoittelua haittaamaan) tai sitten pitää tehdä taustalla olevan puomin kaltainen tukirakenne.

Korkeaprofiilinen alumiinilista olisi hyvä ratkaisu ramppien sivuihin, mutta se nostaa melkoisesti kustannuksia. Tässä puomissa sivut ovat 15 mm vaneria. Halusin käyttää vaneria, koska puutavaralla on taipumus vääntyillä ilman kosteuden mukaan. Valitettavasti vanerin vääntöjäykkyys ei ole oikein riittävä suhteessa materiaalin painoon.
Toiste en varmaan noin pitkällä jännevälillä vaneria käyttäisi, vaan kahta yhteen liimattua esim. 15x95 lautaa, jolloin päästään eroon vääntymisongelmasta.
 
Kumirouhepinnasta ei tullun niin tasainen kuin olisin halunnut: kokeilin uutta 2-komponenttiliimaa, joka kuivui hieman liian nopeasti ja rouhemassan tasoituksessa tuli hieman kiire.

Oppia ikä kaikki, seuraavaksi tehdään varmaan rouhevuota erillisenä ja liimataan esteen pintaan mattona. Näinhän ne kaupalliset esteetkin pinnoitetaan.

31 heinäkuuta 2014

Koirahäkin tuuletin

Viritin pakuun koirahäkin flektin pitkästä aikaa pelikuntoon.
Kuorma-auton jäähdyttimestä koteloitu puhallin, jossa säätövastuksen kautta on käytössä kolme nopeutta. Yleensä ei ole tarvittu muuta kuin alinta vaihdetta, kolmosella oikenevat rastatkin.
Autossa on lisäakku, josta Eberi saa talvella sähkönsä ja kesäkäytössä pyörii tuuletin.
Lemmikkikauppojen pikkuruisilla flekteillä ei juuri muuta saa aikaan kuin vinkuvan metelin.

29 heinäkuuta 2014

Kouluttamista kahden sateen välissä

Joensuunkin seudulla on viime aikoina ollut sadetta ja ukkosta, kuin myös hellettäkin. Eilen iltapäivällä lämpötila laski kuin tilauksesta alle kahdenkymmenen ja sade taukosi, joten oli oikein hapekas ilma treenata.
Valkoiset numerot ovat ykkösluokan tasoiselle treenaajille ja valkoiset kilpaileville.

Kilpailevien treeni ei ollut mikään valtavan monimutkainen pyöritys, lähinnä hain optimaalisia ajolinjoja, joilla koiran vauhti ja ohjaajan liike (se tärkein ohjaava elementti) pysyvät loogisena.