03 lokakuuta 2013

Hiekkamaalipinta / sand painting

Yritetään hieman koota asiaa yhdelle sivulle, tätä kun on käsitelty niin monessa postauksessa tässäkin blogissa.
Täällä vanha ohje vuodelta 2010: https://dognet.fi/agi/kontaktien_karhennus/

Puomin kunnostus -sivulla selostusta vanhan maalin poistamisesta nestekaasutoholla. Vanhasta pinnasta rapsutetaan kaikki irtoava ja hiotaan vikakohdat esim. kulmahiomakoneen lamellilaikalla karheaksi, jotta uusi maali tarttuu paremmin.

Paineilmavehkeistä on tässä hommassa iso apu: ensin levitetään pintaan ruiskulla ohut kerros maalia niin, että se on selkeästi märkä. Maalina käytän Miranolia, joka kuivuu riittävän nopeasti ja pystyy sitomaan hiekkapartikkelit hyvin alustaansa.

Sen jälkeen suihkutetaan hiekkapuhalluslaitteella pintaan hienoa kvartsihiekkaa (noin 0.5-1.5 mm). Jos maalia on sopiva kerros, hiekka lähes häviää maalikerroksen sisään.

Sitten levitetään uusi kerros maalia, jolla mahdollinen hiekan väri saadaan peittoon. Käytössäni oleva hiekkapuhalluslaite on jonkun paineilmasetin mukana tullut hyvin halpa laite, joka soveltuu varsin heikosti hiekkapuhallukseen, mutta levittää hyvin hiekan.



Toistetaan maali-hiekkaprosessi, kunnes pinta on tasainen. Jos pinnassa on viiltoja ja kolhuja tai ruuvinkoloja, niihin voi ripotella kevyesti hiekkaa, ja suihkuttaa maalia perään, toistetaan tarvittaessa.

Hiekkaa pitää levittää hyvin maltillisesti kerrallaan, sillä se paakkuuntuu helposti eikä paksua kerrosta saa millään tasoitettua.

Maalia pitää käyttää hyvin maltillisesti senkin vuoksi, että hyvin hiekoitetun pinnan saa liukkaaksi peittämällä hiekan maalikerrokseen, jolloin karhennuksesta ei ole mitään hyötyä. Tähän olen sortunut joskus itsekin ja tätä näkee myös tuolla agilitymaailmassa liikkuessaa.

Maalattaessa ns. alkydimaalilla (Miranol) on maalaus syytä suorittaa sisätiloissa tai pilvipoudalla, sillä aurinkoisella kelillä maali kuivuu liian nopeasti.

Muistan vuoden 2010 heinäkuussa, kun kunnostin seuran puomia ja vuosisadan helle sattui juuri sopivasti kohdalle. Maali olisi 35°C lämpötilassa kuivunut hyvinkin nopeasti, ellei olisi ollut niin vietävän kostea ilma.

Mikäli käytössä ei ole paineilmaa, olen itse joskus tehnyt niin, että olen siveltimellä levitän pintaan ohuen maalikerroksen ja heti perään marketin talousosastolta saatavalla siivilällä ripottelen pintaan hiekan. Tätä menetelmää hidastaa se, että maalin pitää saada kuivua, ennen kuin uutta maalikerrosta voi siveltimellä levittää.

Puomin listoina olen käyttänyt filmivaneria, jota en ole aiemmin maalannut, mutta listojen pinta on kulunut huonon näköiseksi, joten sipaisin nekin nauhahiomakoneella ja annoin maalin peittää listat.

12.7.2012

Miranolin sävy, signaalinpunainen 0274 pääsi eilen loppumaan ja kun tänään sain uuden annoksen maalia, sain viimeisteltyä hiekkamaalipinnan. Tällä tavoin pieninä kerroksina annostellen pinnasta tulee oikein kestävä ja siisti ja ennen kaikkea, se ei ole liukas.
Mainittakoon vielä, että tämän puomin lappeen pinta on filmivaneria, joka on hyvin säänkestävää.

Ratoja ja treenejä / Agility tracks, trainings and courses

Tracks, trainings and courses by Jari Lukkarinen.
Joensuun Agilityurheilijat ry:n koutsaamani treeniryhmän 1/1a harjoituksia ajalta 2.4.2012 - 23.9.2013
2.4.2012

9.4.2012
16.4.2012
23.4.2012
30.4.2012
7.5.2012
14.5.2012
21.5.2012
28.5.2012
4.6.2012
11.6.2012
18.6.2012
25.6.2012, viimeinen treeni
Hammaslahden hallissa

16.7.2012, ensimmäinen treeni
Pärnävaaran hallin uudella kentällä,
joka on vielä hieman kapea

23.7.2012
30.7.2012
6.8.2012
13.8.2012
20.8.2012
27.8.2012

3.9.2012

10.9.2012
17.9.2012
24.9.2012
1.10.2012
8.10.2012

15.10.2012 muokattu ACE:n treeni
22.10.2012
29.10.2012
5.11.2012
12.11.2012 Nils Lindqvist, Rättvik.
Rataan liittyen Jenny Dammin video:
http://youtu.be/MN0pWex3C2Y

19.11.2012 hieman muokattu Ace Huge
26.11.2012
3.12.2012
10.12.2012
7.1.2013
14.1.2013
21.1.2013
28.1.2013
4.2.2013
11.2.2013
18.2.2013
25.2.2013, rata A
25.2.2013, rata B
4.3.2013
11.3.2013 Johann Canalin rata ACE:lta
18.3.2013
25.3.2013
8.4.2013 rata a
8.4.2013 rata b
15.4.2013
22.4.2013
29.4.2013
6.5.2013
13.5.2013
20.5.2013 edellisen päivän ev-kisan kilpailevien rata
20.5.2013 ev-radan sovellus
27.5.2013
10.6.2013
8.7.2013
15.7.2013
5.8.2013
12.8.2013 treeni omalla kentälläni
19.8.2013
26.8.2013
2.9.2013 modifioitu edellisen päivän ev-kisan radasta
16.9.2013
23.9.2013